Een kijkje in de Nepalese Keuken - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Marco Turck - WaarBenJij.nu Een kijkje in de Nepalese Keuken - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Marco Turck - WaarBenJij.nu

Een kijkje in de Nepalese Keuken

Door: Chris & Marco

Blijf op de hoogte en volg Marco

01 Augustus 2016 | Nepal, Kathmandu

We hebben al een paar dagen contact met de organisatie Social Tours. We willen graag een kookles volgens om te leren hoe de lokale gerechten worden bereid. Onze contactpersoon vraagt of we langs willen komen voor de kookles. We besluiten het te doen!

Na het ontbijt vertrekken we naar het kantoor van Social Tours. Dit is op loopafstand van ons hotel in de wijk Thamel. We ontmoeten Dawa Sherpa, hij vertelt ons over Kathmandu en informeert naar onze reis. Na de thee stelt hij ons voor aan de kok waarmee we gaan koken. Natuurlijk gaan we eerst boodschappen doen!

We gaan samen met de kok terug de stad in om inkopen te doen. We gaan momo maken. Dit zijn een soort dumplings (gestoomde pasteitjes) gevuld met groente en kaas. De kok neemt ons mee naar enkele kleine winkeltjes in smalle zijstraatjes. In deze winkeltjes zie je alle verse groentes en kruiden bij elkaar liggen. Ze maken nog gebruik van weegschalen met losse gewichtjes en alles wordt met de hand uitgerekend. Een mooi ervaring! Als we alles hebben gaan we weer terug naar de keuken.

Na het uitstallen van de boodschappen krijgen we uitleg over de momo’s die we gaan maken. We maken twee varianten. De eerste variant heeft een vulling van kool, rode ui, lente-ui, gember, knoflook en verschillende kruiden (een mix van komijn, koriander, chili en masala). De tweede variant heeft een vulling van spinazie en kaas. Alles ingrediënten worden zeer fijn gesneden en gemengd. Vervolgens vouwen we volgens een speciale techniek de momo’s. Als alles klaar is worden de pasteitjes ongeveer een half uur gestoomd.

Dan mogen we ze gaan proeven bij de lunch! Daarbij hebben we ook twee sauzen gemaakt op basis van tomaat, koriander en knoflook. De tweede variant heeft wat meer chili. Ze zijn heerlijk en het is natuurlijk extra leuk dat we ze zelf gemaakt hebben! Dawa een ook gezellig met ons mee. Tijdens de lunch vertelt hij ook over de gevolgen van de aardbeving van 2015. Indrukwekkend hoe men daarmee omgaat. Aan de andere kant is het ook jammerlijk om te zien dat het zo veel tijd nodig heeft voordat Kathmandu langzaam kan herstellen. Geld blijft aan de strijkstok hangen en veel gezinnen leven nog in tenten. Wat wel telkens blijkt is dat de mensen in Nepal met vertrouwen naar de toekomst kijken. Ze zetten zich graag in voor hun familie en anderen.

Na de lunch gaan we op zoek naar het postkantoor om onze ansichtkaarten te posten. Het is nog even een stuk lopen! Het postkantoor is vlakbij Ratna Park. Hier vertrekken de minibussen naar bestemmingen in het hele land. Het is een drukte van jewelste met bussen, taxi’s en straatverkopers. Na het bezoek aan het postkantoor lopen we naar Kathmandu Durbar Square. Dit is een verzameling tempels rondom het paleis van Newah. Helaas is een deel door de aardbeving van 2015 flink beschadigd. Wat nog wel staat is prachtig. De tempels zijn indrukwekkend en vooral het houtsnijwerk is zeer gedetailleerd.

Na het bezoek aan Kathmandu Durbar Square wandelen we een route van het zuidelijke gedeelte van Thamel naar het noordelijke gedeelte. We komen langs vele tempels en stumpa’s die soms verscholen zijn in steegjes en een soort hofjes. Na het inslaan van de nodige souvenirs zoeken we een mooi Indiaas restaurant om onze dagen in Kathmandu af te sluiten. Morgen gaan we nog naar de ambassade om onze visa voor China op te halen. In de middag vliegen we naar Kunming.

• 01 Augustus 2016 - 19:07

Ria En Kees Loose:

Hoe krijgen dat toch allemaal zo geregeld? We komen proeven als jullie terug zijn.
    Veel plezier nog daar en in China.

• 01 Augustus 2016 - 19:22

Annemarie :

Oh, wat leuk een kookles in het buitenland. Dat zou mij ook erg aanspreken. En dan ook nog boodschappen doen met de kok, leuk. Nu begrijp ik momo en dumplings ook, want dat had ik nog niet goed begrepen. Nog een half dagje in Nepal en het zit er daar al weer op. Nog veel plezier en op naar China !!!

• 02 Augustus 2016 - 00:38

Ingrid Markwat:

Fijn dat jullie zo hebben genoten in Kathmandu en goede reis naar China.
    De foto's op Instagram zijn heel mooi. Lekker genieten daar !