Alavidā Nepal, Ni Hao China! - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Marco Turck - WaarBenJij.nu Alavidā Nepal, Ni Hao China! - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Marco Turck - WaarBenJij.nu

Alavidā Nepal, Ni Hao China!

Door: Chris & Marco

Blijf op de hoogte en volg Marco

02 Augustus 2016 | Nepal, Kathmandu

Vandaag is alweer de laatste dag in Nepal. We zullen vandaag niet zo heel veel doen. Het belangrijkste op het programma is het ophalen van het visum. We zorgen dat we rond de klok van half elf bij de Chinese Ambassade zijn. De logica van de Chinezen komt hierbij al kijken. Eerst met het afhaalbewijs naar balie 1, daar krijgen we een ander papiertje, waarmee we naar balie 5 moeten, om te betalen. Het betalen MOET met ongevouwen en onbeschadigde Amerikaanse Dollars. Daarna kregen we weer een papiertje mee, waarmee we naar balie 4 moesten, het ophalen van het visum. De mevrouw van de balie ging op zoek door de vele stapels paspoorten, maar vond die van ons snel. Ze zei ons gedag en wij gingen richting het hotel.

Onderweg gaan we nog even naar het restaurantje, waar we twee dagen geleden ook zijn geweest, namelijk Gaia restaurant. We eten hier nog wat en vervolgen onze weg naar het hotel, waar we gauw onze spullen pakken om met de taxi naar het vliegveld te gaan.
Het gaat allemaal vrij snel. Aangekomen bij het vliegveld moet de bagage door de scanner. We krijgen stickers op de bagage met daarop: ‘Security Checked’. We kunnen hierna gelijk doorlopen naar de incheckbalie. Wij gaan naar de balie van de ‘businessclass’, gewoon omdat het kan (was enkele euro’s meer dan een economy seat). De bagage wordt gewogen en daarna achter de balie op een stapel gelegd, ja we zijn nog steeds in Nepal! We krijgen een boardingpass met daarop bijgeschreven dat we gebruik mogen maken van de lounge. We passeren de douane en gaan naar de lounge. We hebben nog bijna twee uur, dus kunnen hier rustig zitten en een hapje eten en wat drinken.
Buiten horen we allemaal apen, die rondlopen over de gebouwen van het vliegveld. Het ziet er grappig uit!

Na anderhalf uur lopen we richting de gate, onderweg hebben we nog een laatste veiligheidscheck. We vergeten in eerste instantie een stempel te vragen bij de check, dus mochten elders niet door het poortje, dus moesten we terug.
Al gauw bleek het vliegtuig niet op tijd te vertrekken, het is een enorm rommelig vliegveld, met totaal geen logica. Er wordt van alles omgeroepen, waar niets van is te verstaan (niet omdat het een andere taal is, want alles roepen ze ook in het Engels om).
Na een tijdje blijkt dat onze vlucht bijna gaat. We lopen richting de gate, hier staan we hel veel bankjes, waar we moeten wachten. Mannen en vrouwen moeten in aparte rijen staan (want we worden weer gecontroleerd / gefouilleerd). Daarna moeten we in een busje, waar de uitlaatgassen via de versnellingspook omhoog komen.
Alavidā Nepal! We zitten in onze ruime stoel (helemaal voorin het toestel!), krijgen wat te drinken en dan vertrekken we echt. Wat een ervaring was Nepal, we komen zeker nog eens terug, maar dan niet voor alleen Kathmandu en omgeving.
We vliegen langs de toppen van de Himalaya, en zien hoogstwaarschijnlijk ook de Mount Everest, wat is het toch prachtig!
Na 2,5 uur vliegen komen we aan in Kunming. De checks gaan hier vrij vlot, al moeten we lang wachten op de bagage. Als we deze hebben lopen we richting de taxi, al zijn er veel mensen die ons een ‘zwarte’ taxi willen aanbieden, of zelfs een kamer om te slapen. Welkom in China, we negeren of zeggen nee. Met de taxi duurt het ongeveer 30 minuten en dan zijn we bij het hostel, we checken in en gaan slapen, tot morgen !