Beijing 13 augustus - Reisverslag uit Beijing, China van Marco Turck - WaarBenJij.nu Beijing 13 augustus - Reisverslag uit Beijing, China van Marco Turck - WaarBenJij.nu

Beijing 13 augustus

Door: Christian & Marco

Blijf op de hoogte en volg Marco

13 Augustus 2011 | China, Beijing

Vandaag was weer een nieuwe dag in China, Beijing wel te verstaan. We zijn nu flink gewend in China, met het warme weer, het Chinese eten en drinken en natuurlijk de Chinezen zelf.
Het blijft een opmerkelijk land. Je wordt stiekem gefotografeerd als je even niet oplet, voortdurend is men bezig om van alles en nog te verkopen op straat, je ziet spugende Chinezen om je heen en ook voordringen in een lange rij is niet ongewoon. Daarnaast is de hygiëne (Vooral op straat) opmerkelijk te noemen. Kortom een hele andere cultuur dan dat wij gewend zijn in Nederland.
Veel dingen die ons opvallen dus. Ook anders is het beleid t.a.v. afval op straat. Afval wordt op de hele plaatsen vrijwel de gehele dag opgehaald, vooral plastic PET-flesjes. Bij de metro, bus en toeristenattracties staat men klaar met tassen om lege flesjes in te nemen. En als het voorkomt dat we de weg echt niet meer kunnen vinden, is er altijd wel een Chinees die ons de weg wil wijzen, met veel gebaren en half Chinees/Engels weliswaar.

Vandaag hebben we 's ochtends rustig aangedaan en zijn we pas in de vroege middag vertrokken. We zijn met de metro naar het station Beijing Zoo, we hebben daar de dierentuin van Beijing bezocht (zie ook www.bjzoo.com).
Voor Chinese begrippen is de dierentuin zelf niet duur (15 RMB: iets meer dan 1,5 EUR), maar een combinatieticket met het Beijing Aquarium is 130 RMB (bijna 14,50 EUR), dit is dan wel weer duur. Helaas geen studentenkorting (alleen voor Chinese studenten onder de 18 jaar). Het kaartje is dan geldig voor de dierentuin, het grote panda-verblijf en het aquarium.
Bij binnenkomst werd ons meteen een ijsje aangeboden voor 1 RMB (0,11 EUR), maar dat hebben we maar niet gedaan, op de verpakking staan namelijk groene erwten!
We hebben eerst de vogels bekeken. Er zijn uiteenlopende soorten te zien waaronder de pelikaan (op en om een eiland in een groot meer, met ook o.a. wilde eenden, kuifeenden, enz.). Bij de grotere vogelverblijven zagen we ook flamingo's, ibissen en meer. In de Lonely Planet en Capitool-gidsen lazen we al dat de verblijven wat ouder zijn, dit is ook wel het geval. Sommige verblijven zijn klein, terwijl andere weer een stuk groter zijn. We hebben ook nog de giraffen, apen (ook de doodshoofdaapjes die ook in de Apenheul te zien zijn), otters, reptielen, roofvogels (arend, havik), nijlpaard en neushoorn, het aquarium en tot slot de leeuwen en tijgers en het pandaverblijf.
Het aquarium is een groot en wat nieuwer gebouw. De route die is uitgezet is erg interessant en het bebouw is van binnen mooi aangekleed (zie foto's). De aquaria zijn erg groot. Er zijn veel verschillende soorten kleurige vissen te zien (van dichtbij). Er is een groot haaienbassin en ook zijn er dolfijnen die snel en dichtbij voorbij zwemmen. Ook zijn er zeeschildpadden en kleinere zeedieren te zien (o.a. zeesterren).
Als laatste hebben we het pandaverblijf gezien. Dit is een wat groter complex met verschillende verblijven. De panda is voor China een belangrijk dier. Hij leeft er nog in het wild (de grote panda) en er zijn verschillende fokprogramma's. De panda staat in China voor 'de harmonie tussen de mens en de natuur'. Hij wordt 'gebruikt' bij grote internationale evenementen als mascotte van China, vooral bij de Olympische winter en zomerspelen in het buitenland worden er panda's naar de dierentuinen van de betreffende steden gestuurd als 'promotie' voor China.
Het bezoek aan de dierentuin van Beijing was een aparte ervaring. De Chinezen vliegen van links naar rechts met hun telelenzen (vooral hun kinderen) en kloppen en slaan op de ramen van bijna elk dier dat niet beweegt (naar hun zin). Men gooit ook veel afval op de grond, die zie je ook in de dierenverblijven. In de vijvers en hokken ligt het soms vol met flesjes en ijspapiertjes. We vinden dit wel jammer om te zien: vooral de roekeloze Chinezen, het afval en soms de te kleine hokken. Het aquarium is wel een aanrader, erg mooi en een stuk nieuwer.
Na het bezoek aan de dierentuin hebben we nog wat gedronken bij een Starbucks in een groot winkelcentrum. Hier hebben we de tijd genomen om de planning te maken voor de komende week.
Voordat we richting hotel vertrokken hebben we nog even gekeken bij ons nieuwe hotel. We 'verhuizen' morgen namelijk naar het Ibis Sanyuan Hotel (vlak naar het metrostation Sanyuan Bridge).

We gaan morgen naar het Zomerpaleis. Daarna proberen we nog naar de ondergrondse stad van Beijing te gaan, als dit niet lukt dan doe we dit later.

We hebben er in ieder geval alweer een lange dag op zitten, dus we gaan zo slapen. We hebben weer zin in morgen!