Frisse lucht, beetje bewegen en oude historie beki - Reisverslag uit Bhaktapur, Nepal van Marco Turck - WaarBenJij.nu Frisse lucht, beetje bewegen en oude historie beki - Reisverslag uit Bhaktapur, Nepal van Marco Turck - WaarBenJij.nu

Frisse lucht, beetje bewegen en oude historie beki

Door: Chris & Marco

Blijf op de hoogte en volg Marco

29 Juli 2016 | Nepal, Bhaktapur

Woensdag werden we vanaf het vliegveld per taxi naar ons hotel gebracht. Daar zit ook altijd een gids bij, vanuit de overheid zegt men. Hij probeerde wat te vertellen, en natuurlijk tours te ‘verkopen’. Goed, het blijkt hier toch allemaal net iets lastiger zelfstandig te doen dan gedacht. We hebben dan ook besloten via meneer Binaya de tour te boeken. In de ochtend worden we rond negen uur opgehaald door Binaya, een gids en chauffeur, een beetje over de top misschien? Goed, ze worden voorgesteld en we vertrekken het modderige pad vanaf het hotel weer richting het verharde pad. Het lijkt wel met de dag erger te worden, dat pad.

Binaya verteld ons hoe de dag zal verlopen en neemt afscheid van ons bij het vliegveld, waar hij een vriend gaat ophalen die uit Italië komt.
Wij rijden door met de chauffeur en gids. We rijden door Bhaktapur en hier en daar zien we ook de weg weer slechter worden. Veel mensen zijn bezig met het maken van stenen muurtjes langs de weg als soort van vangrail, tegen de verschuiving van stenen en modder. Tussen die mensen staan ook veel jonge jongens en oudere vrouwen. Je zou toch verwachten dat de jongens naar school moeten?! Met de veiligheidsmaatregelen neemt men het ook allemaal niet zo nou, het kan gewoon op teenslippers, in je onderbroek, wat maakt het ook allemaal uit….
Hier en daar zijn stukken berg weggeslagen door het water, evenals de weg. Dat is soms wel even schrikken, maar de chauffeur manoeuvreert ons veilig naar Nagarkot. Hij zet ons ergens boven op een berg af, vanuit waar we nog wat verder naar boven klimmen. Hier staat een toren, waar, als het helder weer is, je een prachtig uitzicht zou kunnen hebben. Helaas is het wat bewolkt, best logisch met zo’n moessonseizoen. Maar niet getreurd hadden we plezier.
We gingen weer naar beneden en liepen heerlijk langs de frisse lucht van de bergen. We kwamen verschillende families tegen die hun kudde geiten onder controle probeerde te houden, terwijl er vele auto’s, brommers en motors langskwamen. We passeerde de mooie groenen velden, met daarop de koeien en kippen. Sommige mensen waren hun huis aan het (her)bouwen of leven in een hutje van ijzeren golfplaten.
Na onze wandeling kwamen we in Nagarkot zelf aan hier hebben we met de gids, en later met de chauffeur wat gegeten en gedronken. Er waren ook twee Chinese meisjes, die helemaal blij naar ons toe kwamen toen we binnen kwamen, in de hoop dat we ook in het hotel zouden logeren, helaas voor de dames ging dat niet door. Na een heerlijke Nepalese lunch vertrokken we met de auto naar Bhaktapur. Dezelfde hobbelige, weggeslagen weg.. naar beneden.
De Kathmandy Valley bestaat uit 3 steden, Kathmandu, Patan, Bhaktapur

Aangekomen in Bhaktapur kopen we een entreekaartje voor de oude stad, best wel duur (1500 roepie p.p. = ongeveer 13 euro). Maar goed, het is erg mooi. Veel oude tempels met wederom super mooi houtsnijwerk. De schade van de aardbeving afgelopen jaar lijkt hier veel groter te zijn dan dat we tot dusver gezien hebben.
De stad is ontstaan als oude handelsroute tussen India en Tibet. In de 12e eeuw heeft het de formele status als stad gekregen. Tussen de 14e en 16e eeuw was de stad het belangrijkste gedeelte van de Valley. Op haar hoogte punt kende de stad 172 tempels. Door verschillende aardbevingen is er echter veel schade toegebracht aan deze gebouwen. Na de laatste aardbeving zijn/worden veel huizen afgebroken om ze beter bestand te maken tegen toekomstige aardbevingen. We lopen onder andere langs Durbar Square, een marktje, en doen nog een GeoCache opdracht. De cache ligt op een plek bij een hostel, de kinderen van de eigenaren komen ons helpen, ze spreken zelfs een beetje Nederlands, hoe mooi is dat ;). Wanneer we vertrekken komen we de vader tegen, die geeft aan dat ze wel eens in Breda komen, erg leuk . We nemen afscheid en vervolgen onze tour. We drinken wat thee bij de Peacock Guest House. Een erg knus verblijf waar ze ook lekkere cakejes hebben. De eigenarese verteld ons dat ze juist westerse producten maakt, omdat de lokale producten overal gekocht kunnen worden, en vaak in olie gemaakt worden, waar veel buitenlanders niet tegen kunnen.
Na de thee lopen we richting het gedeelte van Durbar Square waar we nog niet geweest waren. Prachtige gebouwen, waaronder het oude paleis, met mooie afwerkingen. Het is al tegen zessen, oeps! We hadden al bijna bij het hotel moeten zijn. We stappen gauw in de auto en rijden aan. Het is druk op de weg, echt druk! Alles staat vast. De ene auto stoot nog meer roet uit dan de ander. En dan hebben we nog niet gesproken over het geclaxonneer van de auto’s, bussen, motors, brommers enzovoort. Soms met een onduidelijk doel!?

We doen er ongeveer een uur over. We komen ergens in Thamel bij het kantoor van Binaya aan. We bedanken hem voor de tour en ze zetten ons bij het hotel af. We frissen ons wat op en gaan nog gauw in de richting van de Boudhanath Stupa. We lopen hier een rondje om heen, zoals dat hoort, en gaan wat eten bij Garden Kitchen. Het was een hele snelle maaltijd, ik denk dat we in 15 minuten hadden besteld, gegeten en weer weg waren. Nu op naar bed. Morgen gaan we verhuizen van hotel, verder kijken we dan wel weer.