Guangzhou & Foshan - Reisverslag uit Kanton, China van Marco Turck - WaarBenJij.nu Guangzhou & Foshan - Reisverslag uit Kanton, China van Marco Turck - WaarBenJij.nu

Guangzhou & Foshan

Door: Christian & Marco

Blijf op de hoogte en volg Marco

14 Augustus 2014 | China, Kanton

Woensdag 13 augustus 2014

De dag begon zonnig. Eerst gaan we naar het grote station van Guanzhou gegaan om treinkaartjes te kopen voor onze trip naar Foshan en de trein naar Macau! Eenmaal in de stad begint het weer te regenen, we twijfelen even of de regen zal minderen. Het lijkt er niet op! Marco gaat terug naar de hotelkamer om de paraplu te halen.

We gaan vandaag een eiland in de stad bezoeken. Dit eiland is vroeger bewoond geweest door de Fransen en Britten. Shamian Island heet het kleine eilandje, dat slechts gescheiden is van de stad door een kanaal. Het is grotendeels gebleven zoals toen de Fransen en Britten er zaten. Overal staan grote herenhuizen, waar je Portugese, Engelse en Chinese bouwstijlen terugziet. Van oost naar west loopt een park. In het park staan veel bronzen beelden. Eerst een stoet trompetters en ergens anders weer kinderen die aan het spelen zijn. Het laat zien hoe men hier vroeger leefde. Het is inmiddels weer wat gaan druppelen, goed dat Marco de paraplu nog even heeft gehaald. Inmiddels regent het weer als gisterenavond, en het wil niet stoppen. We snellen langs enkele mooie restaurants op het eiland. Uiteindelijk vinden we een Frans restaurant genaamd ‘Orient express’. Dit restaurant heeft twee treinstellen van de ‘Orient express’ omgebouwd tot chique restauratie. We krijgen een typisch Franse drie-gangen-lunch voorgeschoteld, met lekkere crêpes als dessert. We drinken nog wat thee na de lunch, het regent immers nog. Uiteindelijk gaan we dan toch maar verder. Via een winkelcentrum aan de overkant van het eiland lopen we richting een tempel. De tempel blijkt lastig te vinden, als we er aankomen blijkt deze helaas gesloten. Wel zien we nog een groot stuk van de Chinese wijk en tegen de avond enkele winkelstraten vol harde muziek en neonverlichting, naast uiteraard goedkope kleding, gadgets en souvenirs.
Donderdag 14 augustus 2014

In de ochtend vertrekken we naar het metrostation vlakbij het hotel. De treinkaartjes (RMB 9 p/s) blijken we achteraf niet nodig te hebben, de metro is sneller en bovendien ook niet duur. Het blijkt dat ook de metrolijnen naar de buitensteden van Guangzhou erg druk kunnen zijn! Gelukkig is het in Foshan een stuk minder druk dan in Guangzhou, het is ook minder toeristisch en er is minder Engelstalige bewegwijzering!

Foshan staat al sinds de Songdynastie bekend om zijn fijne keramiek, in het bijzonder beeldjes met een lichtblauwe glazuurlaag. Je kan aan de fabrieken in het nabijgelegen Shíwān een bezoek brengen, maar door onze beperkte tijd kiezen we ervoor dit niet te doen.

In Foshan wordt er veel gebouwd, we komen langs enkele nieuwe wolkenkrabbers die wellicht binnenkort opgeleverd worden. We besluiten eerst even wat te gaan drinken en onszelf te oriënteren. We gaan naar de Zu Miao Tempel. Dit is een oude tempel uit de 11e eeuw na Chr. die een grote brand in de Song dynastie heeft overleefd. In de tempel zien we veel beelden en afbeeldingen van dieren als schildpadden, slangen en leeuwen. Men geloofde vroeger dat dit zou helpen overstroming van de tempel te voorkomen. Het complex is onderdeel van het Foshan Museum en omvat een groot aantal gebouwen, waaronder enkele tempels, een tijdelijke expositie over radio’s (?), een prachtig versierd podium waar opera en Kong Fu voorstellingen worden gegeven en twee binnenplaatsen waar o.a. traditionele ‘Lion dances’ worden opgevoerd. Later bezoeken we ook nog de Renshou tempel. Deze boeddhistische tempel is wat kleiner dan de vorige, maar niet minder indrukwekkend. Op de binnenplaats zien we een grote pagode uit 1656.

Later in de middag hebben we de rest van Foshan verkend. We kwamen bij een nieuwe wijk met allerlei winkeltjes en restaurantjes. Hier hebben we noedels gegeten en rondgekeken voor souvenirs. Daarna zijn we per metro weer terug naar Guangzhou gegaan.

In de avond gaan we richting de ‘Canton Tower’. Een toren die we elke dag wel ergens in de verte zien. De Canton Tower is mooi verlicht met verschillende kleuren, om de paar minuten is een prachtige lichtshow te zien. De toren is één van de hoogste tv-torens ter wereld (600 meter) en heeft dito entreeprijzen, maar het 360° uitzicht is prachtig! We zien alle belangrijke gebouwen, musea en tempels die we de afgelopen dagen hebben we gezien, maar nu van bovenaf. Na het maken van vele foto’s en video gaan we weer naar beneden en terug naar het hotel.